I udstillingen RADICAL SOFTWARE kortlægges sammenhænge inden for kunst, medieteknologi og forskellige venstreorienterede politiske projekter fra 60erne til i dag.
Feltet spænder vidt lige fra videokollektiver, frie universiteter over kunstneriske undersøgelser af computerteknologi til gadeteatertrupper og eksperimenterende dokumentarfilm. I Den Frie Udstillingsbygning er der således en enestående chance for at stifte bekendtskab både med aktuelle, skæve kunstprojekter samt ambitiøse og skøre eksperimenter fra 60erne.
De forskellige projekter i udstillingen bidrager på hver sin vis til at belyse fænomenet ‘open source’ og dets historie. Open source-kulturen eller ‘free culture’-bevægelsen omfatter i dag initiativer kloden over, der arbejder med at redefinere vores forståelse af emner som det digitale domæne, intellektuelle rettigheder og ejendomsretten. RADICAL SOFTWARE viser, hvorledes disse initiativer ligger i forlængelse af 60ernes og 70ernes livsstilseksperimenter og denne periodes alternative tilgang til de nye teknologiske mediers muligheder.
Udstillingen diskuterer relationen mellem ejendomsret og kulturel produktion. Et væsentligt og aktuelt tema for forståelsen af vores kultur og ikke mindst for, hvordan vi ønsker, den skal udvikle sig. Samtidig viser udstillingen, hvordan kunstneriske eksperimenter har været betydningsfulde for udviklingen af digitale medier, teknologi og mediekulturen.
Deltagende medlemmer:
Med Ant Farm, Amy Balkin, Community Memory, Det Fri Universitet, Dean & Dudley Evenson, The Diggers, Charlotte & Sture Johannesson, Ferdinand Kriwet, Learning Site, Sarah Lewison, Malmö Fria Kvinnouniversitet, San Francisco Mime Troupe, Solvognen, Superflex, Swop Network, tv-tv, VideoFreex.
Kurateret af: Will Bradley, Katarina Stenbeck.