O Rose er en kollektiv udstilling, vokset frem af et kollegialt og venskabeligt fællesskab mellem den danske skulptør Marie Lund og den britisk-palæstinensiske filmskaber og maler Rosalind Nashashibi. De to kunstnere arbejder i forskellige medier og med vidt forskellige æstetiker. Men der viser sig at være metodiske overlap mellem den måde, de skaber deres værker på, og den måde, deres værker åbner sig mod og indoptager det levede liv, de bliver til i.
Udvekslingen mellem de to kunstnere tager udgangspunkt i Rosalind Nashashibis film Denim Sky. I denne sci-fi-film, der udspiller sig i et dagligdags og hjemligt miljø, undersøger Rosalind Nashashibi ved hjælp af bl.a. rejser i rummet og i tid, hvordan man som enlig forælder til to børn kan skabe fællesskaber omkring sin familie. Som en respons på filmen har Marie Lund skabt en ny serie skulpturer, Daily, der gennem gentagelser og variationer tilsvarende punkterer forventningen om en lineær tid. Skulpturerne er lavet af restmaterialer, papirpulp og gummigranulat og taler dermed også – på deres egen måde – om skrøbelighed og styrke.
I den nye film The Invisible Worm, lavet til udstillingen, udforsker Rosalind Nashashibi kunstnerens mangfoldige personaer og roller. I filmen optræder billedkunstner og medforfatter på filmen, Elena Narbutaitė, som også er en af hovedkaraktererne i Denim Sky, sammen med Marie Lund, Rosalind Nashashibi, hendes søn Pietro, en mandlig model og en kat. Alle disse karakterer personificerer hver især både kunstner og muse. Udstillingens titel refererer til William Blakes mystiske digt The Sick Rose fra 1794, som også guider filmens poetiske og uudgrundelige struktur. Både Marie Lunds og Rosalind Nashashibis atelierer optræder i filmen, og det samme gør Den Fries udstillingsrum.
Både papir og film er porøse materialer. At lave værker i papirpulp eller med 16 mm film kræver omstændelige processer, der strækker sig over tid og præges af materialernes uforudsigelighed. Der kan opstå sprækker i papirskallernes overflader, når papirmassen størkner, ligesom støvkorn kan sætte sig fast i den sarte filmemulsion eller på kameraets linse og infiltrere billederne som små flimrende, næsten usynlige orme. På samme måde som materialeprocesserne former Marie Lunds skulpturer, er situationerne i Rosalind Nashashibis film åbne for påvirkninger – scenerne igangsættes, men får derefter lov til at udfolde sig på deres egne præmisser.
Hverken skulpturerne eller filmene er statiske, autonome værker. De er snarere beholdere eller rammer for hinanden og en slags værter for de relationer, der eksisterer imellem dem, og som fletter sig ind og ud af dem. Rosalind Nashashibis filmiske collagefortælling flakser lysende mellem personer og fortællestemmer og også rent fysisk mellem udstillingsrummene. Marie Lunds stumme skulpturer breder sig serielt ud i de øvrige sale, heller ikke de er afsluttede, autonome objekter. Tværtimod insisterer skulpturerne på en tidslighed, der egentlig ikke er ulig filmens. Begges værker drives helt grundlæggende af overvejelser om relationer og udvekslinger, om hvad der fortsætter, og hvad der forandres.
Om kunstnerne
Marie Lund er en dansk billedkunstner, som bor i København. I sin praksis reflekterer hun over den indbyrdes afhængighed mellem objekter, rum og kroppe. Hendes skulpturelle værker rummer referencer til eksisterende, funktionelle objekter, som hun frigør fra deres oprindelige brug og transformerer til abstrakte strukturer gennem eksperimenterende materialeprocesser. Skulpturerne modsætter sig at være autonome objekter, i stedet fremhæver og aktiverer de deres omgivelser og orienterer sig mod ideer om værtskab og udveksling.
Rosalind Nashashibi er en filmskaber og maler, der bor i London. Hendes film, der er optaget på 16 mm, starter med nære observationer af hverdagssituationer og bevæger sig derfra ind i historiefortælling, hvor hun især er optaget af forhold i fællesskaber og udvidede familier. I hendes malerier undersøger hun med stor seriøsitet overbelastede motiver og eksisterende malerier, men udfordrer samtidig beskueren til at sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor og hvordan de bliver engageret.
Rosalind Nashashibi støtter et frit Palæstina.
Om udstillingsserien Valgslægtskaber
O Rose er en del af Den Fries udstillingsserie Valgslægtskaber, der udfolder forbindelser og samtaler mellem kunstnerkolleger. I denne fjerde udgave engagerer værker af Marie Lund (DK) sig med Rosalind Nashashibis (UK/PS) værker.
Læs udstillingsfolderen med tekst af Ida Marie Hede her
Foto: David Stjernholm / @david_stjernholm