Dansehallerne og Den Frie Udstillingsbygning præsenterer en koreografisk udstilling.
I Close Encounters mødes samtidskunst og koreografi. De to har en lang og frugtbar relation. Koreografer har længe været inviteret ind i museer og gallerier verden over, og i dag er grænserne mellem scene- og billedkunst mere flydende end nogensinde før. Denne udgave af Close Encounters er en koreografisk udstilling, som undersøger spændingsfeltet mellem koreografi som udtryks- og fremstillingsform og udstillingsrummets konventioner.
Udstillingens seks værker er kontinuerlige og kan dermed tilgås i hele åbningstiden. Som publikum kan man derfor bevæge sig rundt i og interagere med værkerne – så meget man vil, så længe man vil. Værkerne belyser forskellige tilgange og perspektiver på publikum, krop, bevægelse, samtidskunst og koreografi og bidrager – hver især og i mødet med hinanden – til at udfolde den koreografiske udstilling som format.
Dansernes kroppe spiller en essentiel rolle i Fält af Adèle Essle Zeiss, hvor kroppe svæver, og i Already Unmade af Andros Zins-Browne, hvor danseren dekonstruerer sin egen fysiske praksis. Koreografi smelter sammen med billedkunst i Cranky Chunks af Sonja Jokiniemi, og i Conspiracy Archives, hvor Margrét Sara Guðjónsdóttirs somatiske dans og koreografi gives liv gennem avanceret teknologi. I STAGE af Christian Falsnaes inviteres de besøgende op på scenen og guides til at udføre en koreografi, og i Black Yoga Screaming Chamber af Erna Ómarsdóttir & Valdimar Jóhannsson må de besøgende skrige af lungers fulde kraft i et polstret, sort skab.
Dette er tredje udgave af Close Encounters, der præsenteres af Dansehallerne i samarbejde med Den Frie Udstillingsbygning. Dansehallernes direktør Danjel Andersson har kurateret udstillingen, og siger: “Idéen var at kuratere og skabe et innovativt format, hvor de to kunstformer – koreografi og samtidskunstkunst – mødes på lige vilkår.
Deltagende kunstnere:
Adèle Essle Zeiss (SE)
Andros Zins-Browne (US)
Christian Falsnaes (DK)
Erna Ómarsdóttir & Valdimar Jóhannsson (IS)
Sonja Jokiniemi (FI)
Margrét Sara Guðjónsdóttirs (IS/DE)
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Bikubenfonden og Beckett Fonden.