★★★★★
Jyllands-Posten
♥♥♥♥♥
Politiken
”En overvældende smuk manifestation.”
Information
”En af den slags udstillinger, hvor det hele går op i en højere enhed.”
kunsten.nu
Bad Timing – or How to Write History Without Objects tager udgangspunkt i den historiske udstilling Kvindelige Kunstneres Retrospektive Udstilling fra 1920, hvor 200 kvindelige kunstnere (både levende og døde) udstillede næsten 700 værker på Den Frie. Dette historiske øjeblik bliver en anledning til at undersøge hvordan kunstnere, dengang såvel som i dag, er aktive skrivere af deres egen og vores fælles kunsthistorie.
I dag er mange af værkerne fra udstillingen i 1920 ukendte eller gået tabt. Det samme gælder historierne om mange af de kvinder, som skabte værker til udstillingen. Med Bad Timing etableres rum for at undersøge, hvordan man kan arbejde med det fravær af objekter, vi står tilbage med i historien om kvindernes udstilling og deres levede liv. Hvordan kan dette fravær tage form og blive registrerbart? Historiens materielle fravær forsøges afbilledet gennem nye værker af prominente samtidskunstnere, som på hver deres særegne måde arbejder med at gøre fravær fysisk.
Læs udstillingskataloget her
Deltagende kunstnere:
Hannah Black
Ulla von Brandenburg
Henriette Heise
Atiéna R. Kilfa
Marie Søndergaard Lolk
Eliyah Mesayer
Jota Mombaca
Anna Munk
Lea Porsager
Bob Smith
Udstillingen er kurateret af Anna Weile Kjærs som en del af ph.d.-projekt Ormehuller ved Den Frie Udstillingsbygning og Københavns Universitet, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab. Ph.d.-stipendiet er finansieret af Novo Nordisk Fonden.