(For English version look below)
Den aktuelle udstilling Artificial Optimism (indtil 27. oktober 2024) undersøger den italienske futurismens resonanser i samtidskunst. Som del af udstillingen afholdes der løbende performances og koncerter af nogle af de deltagende kunstnere. Performance var central for futurismen og programmet er inspireret af de aftener og eftermiddage som futuristerne afholdt mellem 1909 og 1914, hvor de præsenterede kombinationer af oplæsninger, lydkunst, happenings m.m.
Udstillingens performanceprogram er udviklet i regi af Toaster, der er et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie. Toaster er en performanceplatform for krydsfeltet mellem teater og billedkunst.
Performancerne er gratis når entré til udstillingen er betalt og adgang er først-til-mølle.
Performance Serata I: Alexander Tillegreen & Leonie Strecker
Alexander Tillegren (*1991, DK)
Grenzfrequenz, 2024, 4-kanals højttalere (kvadrofonisk version), 7:00 min
Fluktuierendes Geflüster, 2023-24, 4-kanals højttalere (kvadrofonisk version), 6:00 min
Phantom Streams, 2020-ongoing, 4-kanals højttalere (kvadrofonisk version), 10:00 min
Fantom-ord betegner ord, som lytteren kan høre for sit indre øre, men som ikke akustisk er til stede. Det er ord eller lyde, som så at sige bliver til i samspil med lytterens egne kulturelle, sproglige og ubevidste forudsætninger. Oplevelsen af illusoriske fantom-ord kan ændre sig, alt efter hvor man står, og hvordan man bevæger sig i forhold til lydkilden. På den måde bliver lytteren med sin subjektive tilstedeværelse og sansning til en medskabende og aktiv del af værkets lydunivers. Alexander Tillegreen har i længere tid været optaget af fantom-ord, illusioner og lignende psykoakustiske fænomener, hvor lyd, beskuer og kontekst gensidigt påvirker hinanden. Såvel interessen for at udvide og skærpe sansningen af lyd, samt ambitionen om at anbringe lytteren i centrum af værket kan spores tilbage til futuristernes medieeksperimenter. En central reference er Luigi Russolos manifest “Støjens kunst” (“L’arte dei rumori”, 1913) og sideløbende opfindelse af støjfremkaldende instrumenter, de såkaldte Intonarumori, som han demonstrerede første gang på et teater i den norditalienske by Modena i juni 1913. Tilgangen til ord og lyde som et skulpturelt og uendeligt transformerbart materiale har desuden klangbund i futurismens gennemgående optagethed af dynamisme og forskydninger af medier og sansning.
Leonie Strecker (*1995, DE)
Point of Passage (Terminal), 2024, Performance
English version
Artificial Optimism is an exhibition about the resonances of futurism in contemporary art, which can be experienced at Den Frie Udstillingsbygning from Aug. 24th – Oct. 27th 2024. During the exhibition period, performances and concerts by the exhibiting artists will be regularly held. Performance was central to futurism and the program is inspired by the evenings and afternoons that the futurists held between 1909 and 1914, where they presented combinations of readings, sound art, happenings, etc.
The exhibition’s performance program has been developed under the auspices of Toaster, a collaboration between Husets Teater and Den Frie.
Participation in the performance program is free when the ticket to the exhibition has been paid.
Performance Serata I: Alexander Tillegreen & Leonie Strecker
Alexander Tillegren (*1991, DK)
Phantom words’ is a term denoting an auditory illusion where a given listener can hear words that are not in fact acoustically present. They are words or sounds which, in a manner of speaking, come into being as a result of interactions with the listener’s own cultural, linguistic and subconscious baggage. The experience of illusory phantom words can change depending on where you stand and how you move in relation to the source of the sound. In this way, the listener – bringing to bear their subjective presence and perception – becomes a co-creative, active part of the work and its world of sound. Alexander Tillegreen has a long-standing preoccupation with phantom words, illusions and similar psychoacoustic phenomena where sound, observer and context mutually influence each other. This interest in expanding and honing our perception of sound can be traced back to the media experiments of the Futurists, as can the ambition to place the listener at the centre of the work. A central reference is Luigi Russolo’s manifesto “The Art of Noises” (“L’arte dei rumori”, 1913) and the parallel invention of noise-producing instruments, the so-called Intonarumori, which he demonstrated for the first time in a theatre in Modena in June 1913. The present work’s distinctive approach where words and sounds are seen as sculptural and infinitely transformable material also resonates with the Futurist movement’s overall interest in dynamism and shifts in media and sensation.
Leonie Strecker (*1995, DE)
Point of Passage (Terminal), 2024, Performance