ANA – Finn Thybo Andersen, Kirsten Dufour og Mie Lund Hansen
Gentrificeringsmonumentet II
Fernisering: 28. sep. 2023, kl. 17 – 21
På Korte Kontrakter er en udstillingsrække, der sætter fokus på de stigende huslejepriser i København og kunstneres mulighed for at arbejde og leve i byen. Udstillingerne opfordrer til at tænke over de vilkår, kunstnere ofte arbejder under: Hvem har ret til at være i byen? Hvem er det, der styrer byens udvikling? Hvordan skabes en mere blandet by?
Astrid Noack Atelier (ANA) præsenterer arkiv af nedrivningselementer fra forhuset på Rådmandsgade 34 med titlen Gentrificeringsmonument II. Her er ANA’s beskrivelse af projektet:
Med nedrivningselementer fra Rådmandsgade 34´s forhus og den baggård, hvori Astrid Noacks Atelier ligger på Ydre Nørrebro i København, har vi skabt et arkiv bestående af indsamlede fragmenter fra det levende og unikke historiske baggårdsmiljø, der blev offer for gentrificering i årene 2017-2023.
Den oprindelige vision:
Med gentrificeringen af Rådmandsgade 34 mistede vi muligheden for at udvikle vores vision om en eksperimenterende kunstplatform i den danske billedhugger Astrid Noacks tidligere atelier med en artist in residence-lejlighed, en litteratur- og musikcafé og et kontor i forhuset samt et børneatelier i garagerne. Vores drøm om at udvikle et samlet tværfagligt, kreativt kunstnerisk miljø i samarbejde med baggårdens øvrige atelierer, værksteder og øvelokaler er gået tabt. I dag står ANA tilbage som det eneste oprindelige levn omgivet af to nyopførte syv-etages lejlighedskomplekser og gennemgentrificerede baggårdsbygninger.
Kampen for stedet
Foreningen Astrid Noacks Atelier overtog i 2009 lejemålet i Astrid Noacks gamle atelier og etablerede et eksperimenterende kunstrum med det formål at bevare atelieret og baggårdsmiljøet, som det var en del af. I mere end 3 år forsøgte vi i foreningen sammen med de øvrige lejerne i baggården at sikre driftsøkonomien i ejendommen og at rejse fondsstøtte til renovering af bygningerne. Sideløbende arbejdede vi på en frednings- og bevaringssag af det historiske baggårdsmiljø med bl.a. Københavns Kommune. Alt sammen uden held.
I 2012 blev hele ejendommen sat til salg, og året efter tog ANA initiativ til en kunstauktion ”Bevar Astrid Noacks Atelier”, der med værker generøst doneret af 55 danske kunstnere samt donationer fra diverse fonde skabte økonomisk grundlag for at oprette Fonden Rådmandsgade 34, som derefter kunne købe matriklen Rådmandsgade 34 d. 1. juli 2013. Ideen var, at fonden skulle skaffe fondsmidler til renovering af forhuset og baggårdens bygninger inklusiv Astrid Noacks Atelier. Det viste sig at være sværere end som så, hvorfor fonden i 2017 solgte matriklen videre med nedrivning af forhuset og store dele af baggårdsmiljøet som følge.
Ny Carlsbergfondet nåede at bevilge 1,9 millioner kroner til renovering af selve atelieret i 2016 kort før matriklen blev solgt. Fonden Rådmandsgade 34 forhandlede sig til brugsret over atelierbygningen i 30 år med mulighed for derefter at erhverve den for 1 krone. Med en tilbageværende brugsret til atelieret på ca. 24 år arbejder fonden nu sammen med Foreningen Astrid Noacks Atelier for at skaffe videre økonomisk grundlag, så ANA på sigt kan overleve som et eksperimenterende kunstrum.
ANA som kunstrum
Astrid Noacks Atelier er et tværæstetisk non-profit kunstrum for kunstneriske eksperimenter, vidensdeling og (samfunds)kritisk diskussion. Stedet fokuserer med og gennem kunst på at dele viden, teste idé er og præsentere alternative forestillingshorisonter og handlingsmodeller. Siden 2009 har ANA været drevet som et alternativt kunstrum, der trækker tråde tilbage til Astrid Noacks hverdagsliv, hendes værdier og kunstneriske virke i atelieret i perioden 1936-1950, hvor sociale og faglige udvekslinger med naboer, åndspersoner og kunstnere fra nær og fjern var en del af dagligdagen. Også politiske kammerater havde deres gang i atelieret, idet Noack var erklæret kommunist. ANAs tværæstetiske program har fire spor – ANA Lokal, ANA Air, ANA Børn og ANA Forum – og er forankret i et princip om gentagelse og langsommelighed.
For at give kunstnere mulighed for processuelt at udvikle deres værker gennem flere år og få viden om rummet og det omkringliggende hastigt gentrificerede område vægter vi at invitere dem i flere omgange, således at de over tid – og med Noack in mente – kan fortsætte undersøgelser og samtaler. I forlængelse af rummets historik som et arbejds- og udvekslingrum lægger vi vægt på sociale møder og proces. Fremfor at tænke i færdige værker og koncepter fungerer ANA som et eksperimentelt og dynamisk kunstrum, der former sig efter de samtaler og kunstneriske praksisser som ’beboer’ rummet.
Foto: Videodokumentation “Mens murbrokkerne falder” Bassun og Horn “Vexation” af Eric Saties. Felix Becker og Kristian Tangvik.