Loading Loading
  • Udstillinger
  • Social
  • Info
  • Besøg
  • DK/EN
  • Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen

    Artificial Optimism

    24.08.24 — 27.10.24

    Thjerza Balaj, Umberto Boccioni, Marc Camille Chaimowicz, Jessica Ekomane, Jana Euler, FOS, Sidsel Meineche Hansen, Frieda Toranzo Jaeger, Miriam Kongstad, Ville Laurinkosko, Camilla Lind, Asta Lynge, Diego Marcon, Simon Dybbroe Møller, Sandra Mujinga, Pamela Rosenkranz, Eve Stainton, Leonie Strecker, Alexander Tillegren

    Artificial Optimism er en udstilling om futurismens resonanser i samtidskunst. Den italienske futurisme opstod i reaktion mod en stivnet fortid og med en ambition om at formulere nye æstetiske sprog til en moderne tidsalder præget af fart, transformation og fragmentering af tid og rum. Futurismen begyndte som en litterær bevægelse men udvidede sig hurtigt til også at omfatte maleri, skulptur, teater, fotografi, musik, arkitektur, scenografi og design. Futuristerne ønskede at rekonstruere verden ud fra en gennemgående designplan, der skulle forvandle alle kunstarter og alle aspekter af liv og tænkning.

    Futurismens første internationale udstilling var i februar 1912 i et parisisk galleri, med værker af Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Gino Severini, Luigu Russolo og Giacomo Balla. Denne udstilling kom senere på året til København (minus Balla), hvor den i sommeren 1912 blev vist på Den Frie. Artificial Optimism tager afsæt i den historiske udstilling og futurismens videre forgreninger i årene der fulgte frem til slutningen af 1. verdenskrig i 1918.

    Udstillingen omfatter performances, installationer, film, skulpturer, tapeter, møbler, relieffer og meget andet  af 18 samtidskunstnere. I slægtskab med futuristerne, men med andre forudsætninger og intentioner, reagerer kunstnerne på nutidens teknologiske og eksistentielle landskab. Idag er de futuristiske æstetikker – og den optimistiske iver hvormed de mødte fremtiden – forlængst blevet til fortid. De samtidige kunstnere fremstiller andre tilgange til fremtiden som den tegner sig fra et nutidigt perspektiv, for at forstå hvor vi er nu.

    Mere ↓

    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen
    Photo: Malle Madsen

    Denne udstilling er støttet af

    The Augustinus Foundation
    Beckett-Fonden
    Danish Arts Foundation
    Dansk Tennis Fond, Kvadrat
    Det Obelske Familiefond
    New Carlsberg Foundation
    Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
    15. Juni Fonden.

    Kurator

    Magnus Thorø Clausen

     

    Kuratorassistent

    Josefine Gynther Craig

     

    Bygningsinspektør

    Søren Fjeldsø

     

    Grafisk design

    Wilfred Wagner