Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, der blev stiftet i 1957, er Danmarks største enkeltstående hæderspris uddelt til danske kunstnere. Prisen tildeles hvert andet år danske komponister og udøvende musikere, og hvert andet år danske billedhuggere, som en særlig anerkendelse af deres kunstneriske virke og som en opmuntring og hjælp til den enkelte kunstners fremtidige arbejde. Prismodtagerne i 2012 var Elmgreen & Dragset, Nina Saunders og Lilibeth Cuenca Rasmussen.
Prismodtagerne i år er Lea Porsager (f.1981), Marianne Jørgensen (f. 1959) og kunstnergruppen Superflex, bestående af Jakob Fenger (f. 1968), Rasmus Nielsen (f. 1969) og Bjørnstjerne Christiansen (f. 1969). Hver især modtager de tre prisvindere en hæderspris på 600.000 skattefri kroner. I forlængelse af prisoverrækkelsen viser vi i Den Frie en udstilling med årets modtagere, hvor både helt nye og ældre værker kan opleves. Prisen tildeles som en særlig anerkendelse af kunstnernes virke og som en opbakning og støtte til den enkelte kunstners fremtidige arbejde.
Om årets legatmodtagere
Lea Porsager er uddannet fra det Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2010 og er en af tidens helt aktuelle, yngre kunstnere. Med en kompleks teoretisk ramme og et stramt skulpturelt udtryk, beskæftiger hun sig i flere af sine projekter med det okkulte, skizofrene, paranoide, og spirituelle. Som i værket Anatta Experiment, der blev vist på dOCUMENTA(13) i Kassel tilbage i 2012. Værket er baseret på et eksperiment der blev udført i huset Casa Anatta på Monte Verità (Sandhedens bjerg) i Schweiz. Monte Verità var i begyndelsen af 1900-tallet samlingssted for anarkister, dadaister, teosoffer, psykoanalytikere og okkultister. På udstillingen viser Porsager dette værk, dog i en dekonstrueret udgave. Desuden vises det helt nyproducerede værk CUT-SPLICE SUPERCLUSTER, inspireret af propelteknologi. Det består af forskellige former for afskårne propelvinger placeret på gulvet, så de fremstår som rene former, akkompagneret af tekst skåret råt ind i Den Fries vægge. Læs mere her
Udgangspunktet for Marianne Jørgensens praksis er mønstre i vores livsformer og relationer til vores omgivelserne. Med organiske formationer, beplantet med særlige græsarter og andre planter, sætter hun begreber som ’udkant’ og ’urbanitet’ på dagsordenen. Marianne Jørgensen er uddannet ved Det Jyske Kunstakademi 1981-85. Med tydeligere referencer til Land Art arbejder hun ofte med processuelle værker, som strækker sig over årrækker og derfor hverken kan eller skal opfattes som afsluttede, enkeltstående værker. På udstillingen viser hun et udvalgt af meget forskellige værker og projekter. Fra helt nyproducerede værker til ældre værker i materialer som ler, gips, broderi, blomster, papir mm. Flere af værkerne har aldrig været vist før, men giver et godt indblik i Marianne Jørgensens kunstneriske udvikling og vidtforgrenede praksis.
Selvom en del museer, både herhjemme og i udlandet, har erhvervet sig værker af Superflex, er værkerne typisk initieret og forankret i sociale, økonomiske og politiske magtstrukturer, som befinder sig udenfor kunstinstitutionens ramme.
Selv kalder de deres værker for ’tools’, altså værktøjer eller redskaber, som ofte materialiserer sig i meget konkrete forslag og produkter, der fungerer som løsninger på problemstillinger af social karakter. Deres værker spænder fra biogasanlæg over grafiske statements såsom det omdiskuterede Foreigners, Please Don’t Leave Us Alone With The Danes og videoer som hovedværket FLOODED MCDONALD’S til produktion af FREE BEER og GUARANA POWER. Fælles for alle deres værker er, at de forholder sig til og griber aktivt ind i reelle samfundsforhold. Ofte kan værkerne ikke genkendes som værende kunst i en traditionel forstand, men trækker i stedet på eks. readymade traditionen og relationel æstetik, hvilket værket skabt til denne lejlighed også er et eksempel på. Superflex blev dannet i 1993 og alle tre kunstnere dimitterede fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1999-2000.