OBS.
Vi følger naturligvis regeringens retningslinjer i forbindelse med de nye Covid-19-restriktioner og Den Frie vil derfor være lukket fra d. 9. december – 3. januar. Derfor vil det i morgen tirsdag være sidste mulighed for at opleve Kunstnernes Efterårsudstilling 2020. Vi holder ekstraordinært åbent fra kl. 09.00 – 21.00, så besøg til udstillingen kan blive spredt ud over hele dagen, og vi kan tilbyde en kunstoplevelse i trygge og sikre rammer.
Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) er en censureret udstilling for samtidskunst
Det helt særlige ved Kunstnernes Efterårsudstilling er, at alle kan ansøge om at få deres værker udstillet. Når juryen skal bedømme de indsendte bidrag sker det uden kendskab til kunstnernes navn, køn, etnicitet, uddannelse eller baggrund, hvilket betyder at udvælgelsen alene sker på baggrund af værkernes kunstneriske kvalitet. Denne demokratiske proces har gennem årene sørget for at give platform til et væld af historiens markante kunstnere: Vilhelm Lundstrøm, Anne Marie Carl-Nielsen, Asger Jorn, Sonja Ferlov Mancoba, Albert Mertz, Wilhelm Freddie, Poul Gernes, Per Kirkeby, Ursula Reuter Christiansen, Ruth Campau og Jeannette Ehlers har alle vist nogle af deres tidligste værker på KE.
De udstillende kunstnere på KE20
Michael a Grømma, Søren Koni Andersen, Kristine Hellesøe Appel, Ida Bang Augsburg, Victor Bengtsson, Anna Seeberg Braun, Nina Krog Ekman, Katja Grinling, Mikael Hallstrøm Eriksen, Inger Sif Heeschen, Jesus Herrera Martinez, Davide Hjort Di Fabio, Marianne Johnstad-Møller, Jørn Jøntvedt, Shazia Khan, Lis Kjærgaard, Pål Lersveen, Inga Lineviciute, Mihkel Pajuste & Mariliis Kundla, Yukiko Miyake, Daniel Mølholt Bülow, Martine Myrup, David Noro, Rasmus Ravn Gottliebsen, Jan Oskar Rønnow, Jan Skovgård, Henrik Soelmark, Jes Hermann Saatterup, Marie Boye Thomsen & William Reynish, Maria Willemoes Franck, Anders Aarvik.
Stor stigning i interesse
I år har interessen for at deltage på KE været overvældende. 708 kunstnere har ansøgt med i alt 3141 værker, hvilket er en markant stigning fra sidste år, hvor 546 kunstnere ansøgte. Udstillingens værker udvælges af årets jury, som består af billedkunstnerne Kirsten Astrup (fra kunstnerduoen Astrup & Bordorff), Al Masson, Aslak Vibæk (fra kunstnerduoen AVPD), Yvette Brackman, samt kunsthistoriker og -kritiker Bente Scavenius.
120 år som kunstnerdrevet institution
Historien om Kunstnernes Efterårsudstilling begyndte med en annonce i Berlingske d. 10. september 1900, som meddelte, at et nyt foretagende for første gang skulle føres ud i livet, og at det ”forhaabentlig i Fremtiden vil blive en fast og varig Institution.” Profetien holdt, og i år kan KE fejre sin 120. fødselsdag.
KE har altid været en åben, censureret udstilling drevet af kunstnere, som gennem årene både har givet plads til det nyskabende og til de stemmer, som måske ikke ville have fundet et ståsted på den øvrige kunstscene. Her kan nævnes kunstnere som Lili Elbe (dengang Einar Wegener), Gerda Wegener, Agnes Slott-Møller, Anne Marie Carl-Nielsen, Astrid Holm, Sonja Ferlov Mancoba, Else Alfelt og Pia Arke – kunstnere som historisk set har stået i skyggen af deres mandlige kolleger, men som landets museer i disse år gør en indsats for at skrive ind i den kunsthistorie, hvor de hele tiden har hørt til.
På den ene side har KE altid været en platform for nye talenter, og på den anden side har den ofte været under kritik. Det paradoks indkapsler kunstner og kunstkritiker Walter Schwartz på en ironisk men præcis måde i en radioudsendelse på DR fra 1949. “I lørdags blev Kunstnernes Efterårsudstilling åbnet for niogfyrretyvende gang, og det skal nok vise sig, at det er en rigtig dårlig udstilling. Og så vil det sikkert også vise sig, at denne samling talentløsheder og blufmagere om nogle år danner kernen i dansk kunst. Sådan har det jo altid været, og sådan vil det også blive i fremtiden.” Måske er det netop – som kunstkritiker Bent Irve skrev i KE’s udstillingskatalog i 1951 – fordi det kan være svært at indstille blikket efter det nye: “Man må stadig øve øje og bevidsthed i kunstbetragtning, og samtidig være beredt på at få væltet alt tillært. Det er det gamle i menneskene, som oftest forhindrer oplevelsen af det nye i kunstværkerne.
Performances
I forbindelse med Kunstnernes Efterårsudstilling 2020 afholdes en række performances som en del af udstillingen. Grundet situationen med Covid-19 vil der være begrænset kapacitet og der vil kun være adgang med forkøbte billetter.