Den Frie Udstillingsbygning har valgt at afprøve et helt nyt udstillingsformat; fem soloudstillinger med fem meget forskellige kunstnere, der hver især får mulighed for at udfolde deres virke i hvert deres rum. Publikum får her mulighed for at stifte bekendtskab med fem forskellige kunstnere og deres værker som strækker sig fra foto og video over arkitektonisk installation til Land Art.
I værket 15m³ har kunstneren Jette Gejl og den australske kunstner Bjorn Godwin, fået transporteret over 20 ton rustrød, australsk „outback” sand, fra Australien til Danmark. Bosat i hver deres ende af kloden og med forskellige kulturelle baggrunde har de udviklet værket sammen, bl.a. som en kommentar til kunstens rolle i klimadebatten.
Nicolai Howalt tager udgangspunkt i nobelpristagerens Niels Finsens lysterapi, og undersøger lysets symbolske betydning og helbredende virke i Light Break. I sine fotografiske værker forsøger han at nærme sig UV-strålernes udtryk og farve — som i praksis er usynlige for den menneskelige synssans.
På tværs af forskællige medier, som bl.a. videoprojektion og tegning, forsøger Mette Gitz-Johansen at afkode det fremmede og indforståede i kultur og traditioner, med sit værk Observing Pink. Udstillingen tager afsæt i observationer af den særlige periode i Japan hvor kirsebærtræerne blomstrer.
Eva Kochs IFITRY waiting, handler om det at vente og de uventede ting vi foretager os i mens vi venter. Videoværket blev skabt i samarbejde med tilstedeværende kollegaer under hendes residency-ophold i Marokko for et år siden og er Kochs første forsøg med i 3D- mediet.
Med køkkenmodulet som motiv og bærende element, fremstillet i forskellige skulpturelle opstillinger og positioner, ønsker Michael Mørk med udstillingen Blokland at belyse køkkenmodulet som isoleret og demonteret fænomen, frataget den oprindelige funktion.