Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) er en tilbagevendende præsentation af kommende talenter, der har eksisteret i mere end hundrede år. KE er stadig i dag en helt unik mulighed for at se, hvad der rører sig udenfor den etablerede kunstverden. Gennem tiderne har KE været med til at udklække nogle af Dan- marks mest anerkendte kunstnere, eksempelvis Henry Heerup, Asger Jorn, Richard Mortensen og Bjørn Nørgaard.
I mere end 100 år har Den Frie Udstillingsbygning, med få undtagelser, huset den årlige censurerede udstilling Kunsternes Efterårsudstilling KE. KE er på én og samme tid et ambitiøst og risikabelt udstillingsformat. Ambitiøst fordi drivkræften og motivationen bag KEs store engagement, er ønsket om at agere platform for debuterende, upcoming talenter og bevare en vigtig position på den danske kunstscene. Risikabelt fordi formatet i sig selv har en eksperimenterende karakter og er baseret på det ukendte og nye – og at udstillingen derfor aldrig kan blive bedre end summen af værkerne.
En udstilling som KE afspejler både dét, der sker i vækstlaget her og nu og selvfølgelig i lige så høj grad, hvad årets censorpanelet finder kunstnerisk interessant. Netop den faglige vurdering af de indsendte værker prioriteres højt. Derfor inviterer KE hvert år et nyt censorpanel bestående af fire professionelt arbejdende kunstnere og én kunstfaglig person, eksempelvis en kunsthistoriker eller en gallerist. De bedømmer de 3.000-5.000 værker, der hvert år indsendes til censur. I år består panelet af billedkunstnerne Malene Bach, Jesper Christiansen, Marianne Jørgensen og Signe Vad samt kunstkritiker Torben Sangild. Hver især repræsenterer de forskellige retninger indenfor det kunstneriske felt. Med deres faglighed og blik for kunstnerisk kvalitet, bliver udstillingen ikke en samlet og stramt kurateret oplevelse, men en udstilling som forgrener sig vildt i alle retninger i et mix af medier, genrer, tematikker og formater.