Med et elegant, nørdet take undersøger Ursula Nistrup relationer mellem lyd, materiale og visualitet. Klangsøjler er baseret på en omfattende research, hvor især porcelænets akustiske potentialer er genstand for Nistrups studier.
Subtilt og insisterende nærværende fremstår Klangsøjler som en ejendommelig biotop af lyd. Fra 16 håndstøbte og individuelt bearbejdede porcelænssøjler fyldes rummet af rungende lyde. Søjlernes placering udgør et skulpturelt kor, hvis lyde resoneres og akkompagneres af de øvrige lyde fra selve rummet og publikum. I kraft af søjlernes individuelle konstruktion og materialer opfanges rummets toner på forskellig vis og forstærkes via søjlerne til bølgende, melodiske klange, der indfanges af særligt sensitive mikrofoner. Hver af søjlernes lyde optages individuelt og føres direkte til højtalere, hvori både de enkelte toner og helheden forstærkes.
Søjlerne er skabt på Royal Copenhagens værksteder i samarbejde med modellør Bo Jørgensen, hvor Nistrup gennem et år har afprøvet støbningsprocesser, glaseringsmetoder og brændingsmuligheder for at kunne konstruere og bearbejde søjlerne efter deres lydlige kvaliteter. Det er første gang, at Royal Copenhagen har samarbejdet med en kunstner, hvis fokus var lyd og mere specifikt porcelænets akustiske kvaliteter.
Musiske undersøgelser i Indien har dannet basis for arbejdet med udformningerne af søjlerne. Klangsøjler udspringer af to researchrejser til det unikke og UNESCO-bevarede Vittala-tempel i Sydindien, hvis 56 bærende granitsøjler er konstrueret sådan, at de ved lette slag afgiver forskellige toner og klange. Nistrup har skabt porcelænssøjlerne med udgangspunkt i fire af grundformerne fra Vittala-tempel og er således afstøbninger af den del af søjlerne, der spilles på i templet.