På et tidspunkt vil alt, hvad vi kender og elsker, forsvinde. Døden er et fælles grundvilkår for os, og med udstillingen The Void kredser Michael Würtz Overbeck om de eksistentielle aspekter af menneskets væren.
Würtz Overbeck undersøger, hvordan de store eksistentielle spørgsmål kan efterlade mennesket hensat i en tilstand af tvivl og fremmedgjorthed. Hvad sker der, når jagten efter livets mening opleves som frugtesløs? Og hvordan finder vi fodfæste, når vi opdager, at de svar, vi søger, måske slet ikke findes? Værkerne i The Void udfolder hver især aspekter af det eksistentielle tomrum og den overvældende følelse af modløshed, der kan følge sådanne refleksioner. En art eksiltilstand vi som mennesker kan fortabe os i alene og adskilte fra den omgivende verden.
Rammen er en totalinstallation i Den Fries underjordiske udstillingsrum, der står manifesteret som et mørkt og fortættet sted. Udstillingsarkitekturen fylder med sine opbyggede gange udstillingsrummet helt ud og presser og lukker sig om de enkelte værker. En klaustrofobisk arkitektur, der lader beskueren fortabe sig og synke ind i udstillingens dunkle univers.